Pomáhám ženám naučit se efektivně nakládat s časem a vlastní energií a nastavovat si rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. 

MÁTE ŠTĚSTÍ? A MOHLA BYCH HO VIDĚT? 

Každý si pojem štěstí představuje jinak.

Někdo si hned vybaví široký úsměv, někdo emotikon smajlíka, čtyřlístek, podkovu nebo třpytivý penízek…

Po internetu běhá nádherná animace toho, jak hormon štěstí může asi tak vypadat (pozor, je to ale opravdu jen vydařená animace, nejedná se o žádný reálný scan toho, co se děje v našem mozku! ;-)), ale i tak nám to jistě vyloudí upřímný úsměv na tváři.

Mně k tomuto gifu běží hlavou skladba Don’t worry, be happy, která mi prostě  hned zněla v mysli.

Každopádně ŠTĚSTÍ je biochemická reakce, koktejl hormonů serotoninu, endorfinu, dopaminuoxytocinu v našem těle, jejichž uvolňování má za následek právě onen pocit ŠTĚSTÍ.

Tento koktejl možná může na první pohled vypadat jako nadpozemská alchymie, vězte ale, že nemusíte jen smutně čekat, až se vám náhodně v těle uspořádá, vy si ho můžete klidně i vědomě a celkem jednoduše namíchat úplně sami! 🙂

Zkuste to — rozhodně to stojí za to!

Výslednou chuť tohoto svého “hormonálního koktejlu” (to zní trochu zvláštně, možná hlavně pro muže! :-D) si určujete sami, jednotlivé ingredience můžete libovolně  kombinovat, v různých poměrech a hledat si tu přesnou konzistenci, která bude jemně lahodit vašim chuťovým buňkám a bude vám přinášet tu největší radost.

A já vám tady přináším pár jednoduchých tipů, jak na to:

Serotonin — hlavní hormon štěstí, stabilizátor nálady

Serotonin nám ovlivňuje též spánek a chuť k jídlu. Dokáže posílit imunitní systém, zmírnit úzkost, bolest či hojit rány.

Je také velmi důležitý pro náš vnitřní klid, proces učení a soustředění — takže jistě už teď chápete, proč nám nic nejde od ruky a nedokážeme se na nic soustředit, když jsme smutní. 😉

Uvolňuje se, když se cítíme ocenění nebo důležití.

Jak pomoci ke zvýšení produkce serotoninu:

  • jednoznačně pohybem — ať už je to běh nebo procházky přírodou, plavání nebo jízda na kole — prostě jakýkoliv pohyb, který vás těší
  • dobíjením se na slunci
  • meditací, zklidněním, zaměřením se na všímavost a vděčnost
  • dostatkem spánku a relaxace, správným dýcháním

Výzkumy zjistily, že na tvorbě serotoninu se podílí i střevní bakterie! Proto je tak důležitá strava, která může výrazně napomáhat k psychické pohodě.

Na serotonin se v těle mění látka zvaná tryptofan, která se objevuje ve stravě například v těchto potravinách:

  • různá probiotika — bílý jogurt, kefír, acidofilní mléko
  • ořechy a semínka
  • tofu, ovesné vločky
  • avokádo, ananas, atp.
  • velký obsah tryptofanu má např. i losos — u něj jen pozor při výběru, jeho velká obliba a spotřeba se trochu odrazila v jeho kvalitě — zejména kvůli diskutabilnímu prostředí velkochovů.
  • mazlení a hraní si s dítětem
  • mazlení s domácím mazlíčkem
  • držení se za ruce, objímání a líbání
  • masáž (i automasáž! ;-)) 
  • příjemný a láskyplný čas s rodinou či přáteli
  • jóga a tanec
  • pozitivní oceňování — a to jak při přijímání pochval, tak i ve chvíli, když skládáme kompliment někomu jinému.

Dopamin — hormon motivace a odměny

Dopamin ovlivňuje naši bdělost a bystrost. Motivuje nás k dosahování našich cílů a je zodpovědný za ty příjemné pocity, které nás následně zaplavují.

Spouští se obyvkle již ve fázi OČEKÁVÁNÍ a pokud očekávaná odměna nepřijde, nahromaděný dopamin v nás může s naší psychikou pěkně zatočit — ten náhlý propad nálady působí náhle a hlavně velmi silně demotivačně. 

Je také velmi návykový — proto hraje významnou roli při závislostech — chceme stále víc a víc.

A jak se dopovat dopaminem? 

  • dotahujte, dotahujte, dotahuje! Myslete si na to a každý den vědomě ukončete alespoň jeden úkol. Jistě znáte ten pocit z dobře odvedené práce! 😉 
  • oslavou každého malého vítězství
  • poslechem hudby 
  • kreativními činnostmi
  • malé radosti a sebe-péče
  • no a pochopitelně pohybem na čerstvém vzduchu, sluníčkem, dobrým spánkem

Ve stravě ho můžete podpořit konzumací bohatou na proteiny — masem (ale s rozmyslem), vajíčky nebo mléčnými výrobky.

Oxytocin — hormon lásky a vztahů

Tento hormon máme spojený zejména s porodem a kojením. 

Ale oxytocin je velmi důležitý i v našich každodenních životech, pomáhá nám procítit lásku, vytvářet vztahy, podporuje empatii a důvěru. 

Je to další stabilizátor naší nálady.

Přináší také pocity vnitřní spokojenosti, snižuje krevní tlak a tím i pocit stresu, zlepšuje naše komunikační dovednosti a zvyšuje nám sebevědomí.

Tvorbu oxytocinu stravou nepodpoříme, u něj je potřeba se zacílit na vztahové a „mazlící“ prvky:

  • mazlení a hraní si s dítětem
  • mazlení s domácím mazlíčkem
  • držení se za ruce, objímání a líbání
  • masáž (i automasáž! ;-)) 
  • příjemný a láskyplný čas s rodinou či přáteli
  • jóga a tanec
  • pozitivní oceňování — a to jak při přijímání pochval, tak i ve chvíli, když skládáme kompliment někomu jinému.

Endorfiny — tlumiče bolesti

Endorfiny nám dokáží navodit pocity nadšení až euforie. 

Snižují smutek a úzkost, zmírňují stres a ulevují od bolesti.

A vzhledem k tomu, že se vyplavují zejména po delším pohybu, přináší s sebou i další benefity — jako posílení našeho imunitního systému, zlepšení spánku nebo činnosti mozku.

A co dalšího kromě pohybu můžete udělat, abyste si nějaké ty endorfiny vyplavily?

  • smějte se!!! Co nejvíc, nahlas a od srdce. Nebo se podívejte na nějakou komedii.
  • zobněte si tmavou čokoládu nebo chilli papričky
  • zatančete si, zacvičte, zameditujte
  • buďte kreativní
  • zkuste využít aromaterapii — produkci endorfinů stimuluje například vůně vanilky. A jistě i jakákoliv jiná vaše oblíbená vůně. 😉 

Takže když si to tak shrneme - kvalitním spánkem, zdravou stravou a dostatečným pohybem máte opravdu vcelku chutně namícháno!

A co je pro tyto hormony zabiják č.1?

No můžete hádat, ale jen jednou…

Je to samozřejmě STRES. Při stresu se hojně vyplavují bohužel úplně jiné hormony — zejména kortizol a adrenalin, které náš organismus značně zatěžují. A produkci některých hormonů štěstí dokonce i blokují… Každopádně na jejich produkci potom už opravdu moc energie nezbývá.

Nezapomínejte tedy spát, radovat se, hýbat se! A samozřejmě si nezapomínejte míchat ty správné a chutné hormonální koktejly! 😉 

Krásný den,

Míša

Sdílet na Facebooku 

Zaujal tě článek? Chceč zůstat v kontaktu a dostávat občasné inspirace pro svůj SLOW&FLOW život? 😉

Přidej se do naší soukromé facebookové skupiny 💫🦋 Žít vědomě a s lehkostí: Rovnováha ~ Flow ~ Efektivita 🦋💫.

Nebo se přihlaš k odběru mého občasného newsletteru, ať ti nic neunikne:

.